Влакът пристига в 16 и 16. Или, кое прави победа 7Х1 възможна.
Има такава държава. В нея живее щастливият Ханс
Там в 16,16 влакът пристигна по разписание. А разписанието, за да демонстрира точност, сочи неточно време:16,16, 9,9. Германците обичат да разказват истории за министри на транспорта, подали оставка заради закъснение на железниците. Колкото и да съм ходила в Германия, не мога да спра да се удивлявам на тази прецизност.Защото това за мен не е претенциозно излъскана и демонстративно нафукана държава. Дори в богат град като Щутгарт по улиците има повече боклуци от София. Всеки втори е от някъде другаде. Има и такива, които събират пластмасови шишета от кофите. /Връщат ги и те струват доста/ Цената на мултикултурализма и глобализацията, германецът си я плаща с толерантност към чуждостта и чуждите привички. В заведенията, където на много места се пуши!, можеш и да почакаш за шпецлето / spatzle/ си, шприца или бирата. Може и да се е свършило нещо Особено ако се гледа мач. Никой не е натруфен и претенциозен. Младите ходят боси, седят и лежат на тревата и в най-малката градинка.Усмивките им са на лицата щом ги погледнеш. Изпращат те и те посрещат, разминават се с теб по стълби и улици с мелодично tschuss или hallo. Значи, тази точност не е свързана с демонстрация на превъзходство и натрапваща се назидателна педантичност. А с чувство за удобство, родено от сигурността. Сигурност, която съдържа вероятно частица от идеята за щастие. Немците имат една дума, непреводима лесно: gemutlich- чувство за вътрешен и външен комфорт. Да ти е добре както на тялото, така и на душата. Затова и прагматиката съжителства с романтиката. Приказката с реалността.
„Щастливият Ханс“
Там в 16,16 влакът пристигна по разписание. А разписанието, за да демонстрира точност, сочи неточно време:16,16, 9,9. Германците обичат да разказват истории за министри на транспорта, подали оставка заради закъснение на железниците. Колкото и да съм ходила в Германия, не мога да спра да се удивлявам на тази прецизност.Защото това за мен не е претенциозно излъскана и демонстративно нафукана държава. Дори в богат град като Щутгарт по улиците има повече боклуци от София. Всеки втори е от някъде другаде. Има и такива, които събират пластмасови шишета от кофите. /Връщат ги и те струват доста/ Цената на мултикултурализма и глобализацията, германецът си я плаща с толерантност към чуждостта и чуждите привички. В заведенията, където на много места се пуши!, можеш и да почакаш за шпецлето / spatzle/ си, шприца или бирата. Може и да се е свършило нещо Особено ако се гледа мач. Никой не е натруфен и претенциозен. Младите ходят боси, седят и лежат на тревата и в най-малката градинка.Усмивките им са на лицата щом ги погледнеш. Изпращат те и те посрещат, разминават се с теб по стълби и улици с мелодично tschuss или hallo. Значи, тази точност не е свързана с демонстрация на превъзходство и натрапваща се назидателна педантичност. А с чувство за удобство, родено от сигурността. Сигурност, която съдържа вероятно частица от идеята за щастие. Немците имат една дума, непреводима лесно: gemutlich- чувство за вътрешен и външен комфорт. Да ти е добре както на тялото, така и на душата. Затова и прагматиката съжителства с романтиката. Приказката с реалността.
„Щастливият Ханс“
Може би заради предразположението към
философията, „еко“ стоки, „еко“ магазини, изобщо “еко“ начин на живот и мислене- са на на почит в Германия. Пазарува се „еко“, живее се „еко“. И затова „Щастливият
Ханс“ е име на хитово заведение за „еко“
бургери. Мноого вкусни. Марка, която продава. И това е другата страна на
германеца- практичността. Е, удобството, практичността плюс малко метафизика не създават ли
чувството за щастие?
Щутгартският отговор на философския въпрос вероятно е-на играещия човек, на човека, който може да интерпретира живота, да избира ж сменя житейските роли и да се наслаждава на играта. Щутгарт има повече от 20 музикални, детски, алтернативни, балетни сериозни смешни..Има театър дори в зоопарка. Български актьори участващи заедно със свои колеги от Люксембург, Берн и Сибиу в европейски проект Faust exhausted играха в e Theater RAMPE. Иедеята на този спектакъл е, да събере актьори от различни европейски страни и да подложи на дискусия гьотевата и общоевропейска мечта за съвършен свят в контекста на сблъсъка на стара и нова Европа, на култури и манталитети.
Мястото е повече от подходящо“ Театърът на перона“, е красива
сграда - депо на железничката, която катери хълмчетата. Тя вечер се прибира да
спи и съвсем не пречи на театралното представление да продължава, а и изглежда
като декор от спектакъла. Прагматичното и ирационалното съжителстват с
въображение. А надписът -„Кому принадлежи света“- е на пода на театъра.
Като провокация, която търси отговорите в графити по стените на града. А и в
спектаклите, които се играят тук. Така новите форми на изкуството търсят и
намират новите си почитатели. Част от
идеята на проекта, за който говоря, е да усети и отключи различните
публики, да превърне езика на театъра в общоразбираем, език, който преодолява лингвистичните и мисловните бариери. .Езикът,на актьорите, на които принадлежи света. Публиките в различните
страни-участнички- реагираха различно. Авторът, от сръбски произход, си харесва
както шаренията и хаоса на София, така и
топлотата и смеха на българската публика.
Румънците в Сибиу също реагираха топло. Швейцарците- с интелигентно
одобряващо разбиране. Люксембург нищо не разбра. А тук, в родното място на
идеята, с известна напрегнатост, все пак Гьоте се учи в училище.
Open air -живот
Мачът.


Не искам да кажа, че Германия е щастлива приказка. Германецът учи и работи по много. За да му е уютен и подреден животът.Забързва времето, за да може да го забави, за да му се наслади. Но Не е ли всичко това отговор на въпроса, как се постига 7 на 1?И още:
Малко отклонение
Кой е Гьоте?
Пътувам в
градския транспорт в София и слушам две девойки пътуващи към СУ „Климент
Охридски“. Едната чете от таблет-а си на другата вероятно конспект, не дай боже лекции, на нещо, като
обзор на изкуството. Някакъв компот от архитектура , живопис,
литература, философия . Не мога да разпозная факултета, не е филологически, надявам се, държа си на
дипломата. Отиват, разбирам, на изпит след няколко часа. Не са чели досега. В автобуса се
надяват да вкарат в главите си сдъвканата до мимимум информация за ренесанса, Шуберт,, Нитще .... Гъоте.
Кой Гьоте- пита
слущащата безучастно втора девойка.
В Коя Европа ще живеят и ще се състезават за просперитет тези тези същества?
Коментари
Публикуване на коментар