В ТЪРСЕНЕ НА ДРУГОТО ЛЯТО.
И възможност за "фузион".
Не знам как е с
вас, но Българското черноморие е напът
да ме откаже от себе си, въпреки генетичната ми връзка с него. Мисълта,
че те дебнат и бият ако не платиш 10 лева за плажуване, а изборът е или на пясъка - чадър до чадър на цена колкото ти
струва леглото в хотела, или шума и навалицата из търговските панаирджийски бетонирани сокаци на т.н. курорт, човек се замисля за други преживявания и развлечения. Така че огромното стълпотворение на Роженския събор – около
300
хиляди, не е феномен. А форма на
протест. 50-тте тона боклуци обаче, са си рецидив.
Наскоро прочетох материал, в който се обясняваше как на
българските фестивали никак не им върви и те линеят и угасват за година две. Да
отидеш на фестивал за да изключиш от ежедневието не беше нещо разпознаваемо като изоточник на забавление у нас. И изведнъж „Събор на народното
творчество и животновъдството“ да събере стотици хиляди, не в бетонните джунгли
на Слънчев бряг, а под открито небе?
И без да потъва в дебрите на народопсихологията, човек се блазни да анализира това. Защото, строго погледнато, толкова животновъди нямаме. Любители на народното творчество бол, но повече в кръчмарски вариант. Вероятно има нещо друго, което е липсвало , а е дремело в колективната памет, нещо, което свързва човек и природа, минало и настояще. Значи хората търсят нещо друго, което ги събира по Роженските поляни. Духа на мястото, магията на общността, липсата на обвързаност с формалности те.,радостта от полета на душата.
Тоновете боклук обаче, останали подир това, са пряката връзка с ония времена, в които „празниците на трудовите хора“, животновъди, , заварчици, творрци от всякакъв калибър,и др, бяха точно обратното на това, да бъдеш на място, което сам си избрал, и припознал за свое.Това бяха колективни мероприятия, натрапени по задължение спартакиади и олимпиади в класически тоталитаренн стил изтриваха всичкия мерак да съжителстваш с много хора на едно място.
Сегашните фестивали всъщност се опитват да стъпят на по-стари традиции, на съборите, които традиционно в българската култура са събирали хората в родното място, но натрапения соц модел подсъзнателно сякаш е възпроизвел тоновете боклуци, като символ на отчуждението и отрицанието. Стоте каба гайди на красивите Роженски поляни е прекрасно нещо, но сюрията сергии, кебапчета,прекалено битовизираната атмосфера, декорирана в традиционен стил със занаятчийски, етнографски и музейни експозиции, изложение на овце, кози, кучета, крави и биволи, граничи с тривиалното и кичозността. Като добавим предозираното напомпване със сувенирна патриотарщина, се питам този ли дух е търсеният, като пречистващ и вдъхновяващ душата.
И без да потъва в дебрите на народопсихологията, човек се блазни да анализира това. Защото, строго погледнато, толкова животновъди нямаме. Любители на народното творчество бол, но повече в кръчмарски вариант. Вероятно има нещо друго, което е липсвало , а е дремело в колективната памет, нещо, което свързва човек и природа, минало и настояще. Значи хората търсят нещо друго, което ги събира по Роженските поляни. Духа на мястото, магията на общността, липсата на обвързаност с формалности те.,радостта от полета на душата.
Тоновете боклук обаче, останали подир това, са пряката връзка с ония времена, в които „празниците на трудовите хора“, животновъди, , заварчици, творрци от всякакъв калибър,и др, бяха точно обратното на това, да бъдеш на място, което сам си избрал, и припознал за свое.Това бяха колективни мероприятия, натрапени по задължение спартакиади и олимпиади в класически тоталитаренн стил изтриваха всичкия мерак да съжителстваш с много хора на едно място.
Сегашните фестивали всъщност се опитват да стъпят на по-стари традиции, на съборите, които традиционно в българската култура са събирали хората в родното място, но натрапения соц модел подсъзнателно сякаш е възпроизвел тоновете боклуци, като символ на отчуждението и отрицанието. Стоте каба гайди на красивите Роженски поляни е прекрасно нещо, но сюрията сергии, кебапчета,прекалено битовизираната атмосфера, декорирана в традиционен стил със занаятчийски, етнографски и музейни експозиции, изложение на овце, кози, кучета, крави и биволи, граничи с тривиалното и кичозността. Като добавим предозираното напомпване със сувенирна патриотарщина, се питам този ли дух е търсеният, като пречистващ и вдъхновяващ душата.
А има такива фестивали, които събират младите по света, след
които и прашинка не остава. Празници на духа, които
целят да накарат освободеното от бита въображение да сътвори
възможен паралелен свят на доброто и общността.
Когато моята
дъщеря поиска да отиде в Будапеща на Sziget, а научих и за EXzit в Нови Сад, много се зачудих, какво
привлича стотици млади хора да се събират под небето, да спят в палатки лишени
от удобства, за да слушат една или друга хитова група. Е, вярно, от поколението
на Удсток съм, мечтала съм волно и разкрепостено да слушам музиката, която
харесвам, но у нас, както казах, имаше спартакиади и олимпиади . /За един опит на с. Ритъм да
направи фест в Димитровград е любопитно да се прочете в наскоро излязлата история на рока от на Румен Янев и Емил Братанов „Цветя от края на
80-те“ в текста „Абонирайте се за
собствените си мечти“ на Доротея Монова./
Оказва се, че фестивалите напредват и завладяват Европа и все повече привличат не само младите с възможността да предложат нещо различно, интересно, вдъхновяващо и забавно.
Като например Фузион. Fusion. /съчетаване, сливане/ фестивал, който
„сдобрява“ миналото, отрича комерсиалното и се опитва да подскаже бъдещето. Оказва се, че фестивалите напредват и завладяват Европа и все повече привличат не само младите с възможността да предложат нещо различно, интересно, вдъхновяващо и забавно.
The Fusion-Festival се случва всяка година от 1997-а насам в края на юни недалеч от Берлин. Алтернативността на фестивала или стремежа да преобърне традиционни нагласи е както във заглавието Фюжън, изписвано и на кирилица в сайта, / Фузион, но се чете| ‘fjuzn/ така и в избора на място- бивша военна база Müritz Airpark in Lärz, Mecklenburg. Това е фестивал, който не изключва, а преборва миналото. Затова и не поражда остатъци и боклуци. Идеята е да се създаде временен автономен свят, нещо като трансвормационна реалност.

Предлага се само вегетарианска храна, 100 евро е участието, но можеш да си изработиш и върнеш обратно част от парите. Специална организация осигурява и предлага срещу заплащане различен вид дейности, свързвани с почистването и поддържането на реда и за записване се чака на огромни опашки. Ето защо и боклуци не остават. Поляните са чисти.. Но, и съзнанието и подсъзнанието, също.
Моята дъщеря е свидетел. За мен остава да си мечтая и тук
за такива места. Задават се Беглика и Узана, надявам се те да да прокарат път
към възможността да се научим да празнуваме, преобразявайки себе си. И, да
намираме другото лято, в което сме такива, каквито искаме да бъдем.
Коментари
Публикуване на коментар