Радиото в "Часа на щастливите кокошки"
"Часът на инфохолиците" сменен от "Часа на щастливите кокошки"?
След спирането на предаването „Часът на инфохолиците“ по Радио София от сегашното ръководство, Емил Янев и Кин Стоянов напускат БНР. На мястото на умните диалози на двамата журналисти с хора от областта на културата: писатели, учени, историци-личности, от значение за обществения дебат и нравствената хигиена на обществото, програма София е пуснала магазинно рекламно блокче, в което доминират реклами, посветени на „яйцата, снасяни от щастливи кокошки“. На двамата опитни журналисти било предложено вместо да се изявяват пред микрофон, да дежурят в ранните сутрешни часове. Не мислете, че преразказвам Оруел. Това е действителността с днешна дата в БНР. Качествени предавания и журналисти се отстраняват, за да се даде път присъствието на„щастливите кокошки“, а радиоработниците са принудени да произвеждат съдържание, съобразно разбиранията за качество на сегашното управление: безпроблемно , т.е. "щастливо" говорене.
След спирането на предаването „Часът на инфохолиците“ по Радио София от сегашното ръководство, Емил Янев и Кин Стоянов напускат БНР. На мястото на умните диалози на двамата журналисти с хора от областта на културата: писатели, учени, историци-личности, от значение за обществения дебат и нравствената хигиена на обществото, програма София е пуснала магазинно рекламно блокче, в което доминират реклами, посветени на „яйцата, снасяни от щастливи кокошки“. На двамата опитни журналисти било предложено вместо да се изявяват пред микрофон, да дежурят в ранните сутрешни часове. Не мислете, че преразказвам Оруел. Това е действителността с днешна дата в БНР. Качествени предавания и журналисти се отстраняват, за да се даде път присъствието на„щастливите кокошки“, а радиоработниците са принудени да произвеждат съдържание, съобразно разбиранията за качество на сегашното управление: безпроблемно , т.е. "щастливо" говорене.
Ако някой е чел концепцията на сегашния генерален директор, вероятно сред многобройните клишета е открил и едно за това, че"хората трябва да ходят с радост на
работа". Явно пътят към радостната работа е свързана с подмяната
на качествената журналистика с безсъдържателно бърборене. Не искам да обидя никого от останалите
журналисти, които години наред са трупали опит и умения, именно на базата на съревнованието с по-добрите, по-можещите,
по-смелите. Такава бе практиката в БНР. Какво
се случва обаче, когато се окаже, че трудно постиганата и защитавана
компетентност не е препоръчителна, когато се види че тези, които които отстояват теми и идеи, умеят да спорят
и да не се подчиняват, биват отстранявани? За да не ги последва нещастието да
си търсят другаде работа, колегите лесно се примиряват с обстоятелствата и превръщат "щастливото" безпроблемно говорене
в норма. Отразява ли се това на имиджа и авторитета на БНР като независима обществена медия, се вижда от
резултатите на последните социологически изследвания: рейтингите на програмите
се сриват. Защото по дефиниция БНР е призвано да произвежда качествено съдържание.
Съдържанието
е онова, което отличава обществената медия от останалите. Защото ролята й е да осъществява
обществено сцепление, да дава думата и разговаря със всички социални групи и
представители на обществото, да поставя
на публичното внимание всички съществуващи проблеми. Да е място,за независимо
от партийни централи и икономически групировки говорене. Професионализмът е задължителен за журналистите
в радиото, те трябва да изповядват и прилагат на практика професионалните норми
и правила и да не се поддават на влияние. Сред тези правила е и "клаузата на съвестта"-правото да откажеш да правиш нещо, което е
против професионалните ти убеждения, защото началникът е наредил. В
обществената медия началници няма. Има колеги, които поемат административни
функции, а съдържанието е въпрос на редакционна независимост и не се налага
"от горе".
Емил и Кин се възползваха от клаузата на съвестта -
подадоха оставки, за да не бъдат принудени да се занимават с неща против
техните морални и професионални убеждения.
Обиден от истините, изказани публично от тяхна страна, сегашният директор на програма "София" , употребявайки сайта на обществената медия като трибуна, се е опитал с фелдфебелски тон "да ги постави на място", допълнително сплашвайки по
този начин оцелелите подчинени. Опитал се е и да ги
омаскари, в стилистиката на жълтата преса. Помията няма да почерни качествата на
двамата. Те ще си намерят работа. По-тъжното е, че програмното съдържание на Радио София ще е лишено от гласовете на всички учени, писатели, актьори, поети,
обществени фигури, присъстващи в техните предавания, които разширяваха със
своето присъствие духовния кръгозор на България. От радиото си отива и духът на търсачеството, експеримента,
и новаторството.
Мисля си, дали тази загуба, която означава загуба на съдържание за БНР ,не е основната цел на
сегашното ръководство? Преди това бяха спрени и други предавания- това, на Катя
Лещанска, "Деконструкция" на Петър Волгин бе временно „замразена“, а цяла програма в интернет - Радио Бинар със съдържание насочено към младите
генерации, бе превърната в бъбриво сайтче.
Всичко това във времена, когато „ радиото се намира в най-великия си период на промяна“ , по израза на Хелен Боаден, директор на радио BBC “, според която „
стратегическите ключови елемента за оцеляване и развитие са два: „дигитализация и открояващо се съдържание“.
Точно в тези времена БНР се лишава от съдържание, лишава се от качествени хора, лишава се и от
перспективите и възможностите за развитие, заложени в унищожената нова платформа.
А дигиталните
иновации и качеството на съдържанието изискват инвестиции, компетентност и
прозорливост, затова ще си позволя да цитирам отново Елън Боаден- „това не може да стане просто с подмяна с представители на компютърните генерации, които разбират предимно от плейлисти и цифрови алгоритми, без талантливи хора с идеи опит и знания.
Два въпроса би
трябвало да доминират при избора на който и да било генерален директор в днешно време, ако трябва да се мисли за бъдещето на радиото: Как радиото ще продължава да
изпълнява обществената си роля тогава, когато
радиоапаратът престава да съществува и възникват
качествено нови стандарти за
слушане и как да се развива и пренася качественото съдържание с марката
на обществената медия в цифрова
среда.
Отговор на тези въпроси сегашното ръководство на БНР няма. А и никой не им ги е поставял.
Така че за да не се назначават случайни или умишлено подбрани
хора, чието можене или цел? е да свеждат радиосъдържанието на обществената медия до стандартите на
частна радиостанция, както и за да има гаранция за бъдещото съществуване на обществените медии е нужен
нов закон. Нов закон, написан от хора с прозорлив ум и чисти ръце.
Коментари
Публикуване на коментар