Докога ще сме чужденци в собствения си град
Арт инсталация? Не, автопортрет на манталитет |
Светът в моето детство се делеше на махали. От „Мария Луиза“до "Раковски" и от "Раковски" до "Волгоград". Отсам " Дондуков" и оттам "Дондуков". Махалите имаха различни белези за принадлежност и идентичност. По-хубавите момичета бяха от по-бедните райони. „Глезловците“живееха в по-богатските къщи и кооперации, между които бяха и „червената“ и бялата“кооперации, населени с дребни номенклатурни комунистически кадри. Момчетата от се биеха и защитаваха своите си територии. Защитаваха и момичетата от своята си махала. Понякога се съюзяваха срещу пришълци от Сточна гара. Или срещу „комунягите“.
Махалата беше уютно място, в което хората се
познават, имат връзка по между си, общуват, наглеждат оставените сами в къщи деца, разменят
си сол, брашно и яйца. На празници- вкуснотии. Всяка махала си беше специална микросреда със своя координатна система: хлебарницата, на
ъгъла, която буди с аромата на препечен хляб в ранни зори, млекарницата, където
те пращат с кастрона и ако имаше късмет получаваш с черпака и каймак,
арменската кафеджийница, в която дядо ти дълго се задържа, обсъждайки
качествата на кафето, и много задни
дворове ,където потъват следите при игра на стражари и апаши. Имаше си и своите
махленски легенди- за това къде са падали бомбите през войната, за красавицата, дето се омъжила за чужденец и
изчезналия пияница,за изгорелите непослушни деца в мазето на съседната сграда-все истории с поучителен финал. За крадци не си спомням. Вратата намирах често отворена, ако прабаба е отишла със столчето да се реди на
опашка. Опашката пред бакалницата си беше социалната мрежа на бабите и дядовците. Новината
кой ме е изпращал и носил чантата от училище до вкъщи стигаше преди мен до
ушите на нашите.
И сега между ул. "Искър", "Екзарх Йосиф" и" Цар Симеон" е сякаш тихо
и спокойно. Скоро ядох банички с вкус на детство на ъгъла на „Искър“
и „Бачо Киро". Фурната е от1938-ма. Собственикът все още помни историята на всяка къща,
но смята, че вече хората не са същите.
Какво става, когато „кварталните“ хора се пренасят
да живеят в новите блокове? Как анонимността ги превръща в чужденци, които
мразят и враждуват с околната среда? В хора, които „добър ден“ не казват и на съседите в
асансьора? Как градският човек, градската култура изчезва и се появява пришълецът? Не наливам вода в мелницата на
бранителите на софийско гражданство от времето на Т.Живков. Защото не
провинциалният човек, а социалистическият, разруши връзката човек-среда. Нали хората
от други градове, потърсили работа в София също пазят спомена за своята улица, двор, къща и
махала. Не преместването в столицата ги превръща във вандали. Социалистическата
уродлива урбанизация, грозотата и
безличието на панелните комплекси, зададоха анонимността в съществуването унищожиха
спояващата връзка между място и дом. Отсъствието на приобщеност отчужди
гражданите от собствения им град, в резултат на което бездушието и агресивността се
превърнаха в белег на градски манталитет. Всъщност, появи се чужденецът. Който
живее само зад вратите на собствения си дом.А територията навън смята за вража земя.Затова и там собствените боклуци са не само изхвърлени и изоставени, а изнесени на показ.
Като паметници на омразата. Чуждостта е повод заненавист и вечно несъгласие, но
най-вече със самия себе си. Бива си ни да се бием в гърдите колко сме европейци, но
когато Давид Чорни ни припомни клекалото на двора което владее бита на 1/3 от
страната, скачаме на бой в защита на
европейската си принадлежност. Същевременно не се срамим да трапосаме пред входа на
блока употребяваното си порцеланово гърне и да минаваме покрай него всеки ден.
Аз изживях културен шок, когато се преместих от
ул "Цар Симеон" в Мусагеница. Няма "добър ден", боклуци се изхвърлят през балконите..Бащата мъжа ми веднъж обаче събрал обувките пред входовете и ги скрил в една
торба. Оттогава ритуалното събуване-демонстрация
на мисленето в граници: "мое-чуждо“ е забравено. Той
работел в „Озеленяване“ и по някое време организирал и засаждане на дървета по цялото
протежение на булеварда.Днес пораслите кленове,
борове, брези и кестнени с цялата си красота и разнообразие умело се опитват да
прикрият нелицеприятните гледки, породени от трудно изкоренимия манталитет на анонимния
човек.
Може ли да се възроди градският
манталитет отново? И средата, дето ни е "околна" както казваше поетесата Миряна Башева, да се превърне в своя среда?
И нашият вход години на ред беше олющен и покрит с
надписи и хули. Но постепенно с всяко
ново измазване на стълбището драсканиците по стените намаляваха. Появи се
пейка пред входа. Грубо скована масичка. На връщане от работа хората започнаха
да поспират на приказка. И не само научиха имената си, но и взеха да
се заприказват за общи неща. Как да се оправи покрива, как без кавги да разреши
междусъседски спор. А през 89-та дори заедно
се събирахме за да ходим на митинги.
Скоро кандидатствахме за градинка пред входа и
когато дойдоха пейките, трябваше да се вземе решение да махнем ли старата.
Сантиментът, че е първото общо нещо, направено по съседски, надделя за сега.
Така че минало и настояще съжителстват пред блока. Още много път има да се
извървява. Защото само на две крачки от подредеността започва ничията земя.
Оттам минават чуждите от квартала. И боклуците царуват. Като тези, пред съседния
по продължение на булеварда, блок.
В Европа
имаш право 1 път в годината да изхвърляш на указано място ненужни вещи. Ето, и
аз това лято в Щутгарт съм документирала този факт.
Коментари
Публикуване на коментар